Aquest es el blog de Climent Sabater

Aqui es on vull depositar el que vaig escrivint o he escrit al llarg del temps. El contingut dels meus escrits, es divers, pero habitualment tenen caire reivindicatiu o social



Fixau-vos que la data de publicacio, normalment, no coincideix amb la data en que es va escriure.



A MIS AMIGOS CASTELLANOPARLANTES:

Os pido un poco de paciencia, hasta que tenga
tiempo de traducir los escritos.



divendres, 24 de novembre del 2017

PARLEM DE RELIGIO IV

INTOLERÀNCIA

Al darrer article, insistia en que entre les diferents Tradicions religioses del món hi ha mes elements de unitat que de disgregació. I avui, volia xerrar de un dels motius de separació: la intolerància. I de la necessitat de superar-ho.
Si parlem de intolerància, tenim que referir-nos primer al prejudici com a causa. Efectivament, la intolerància arranca –casi sempre- a partir del prejudici, i aquest no es mes que una errada en la concepció o coneixement de un fet cultural o personal. La paraula no diu prou el que significa: podríem disseccionar-la com un judici prematur o ràpid. Però el seu significat dur una connotació sempre negativa. Per tant, un prejudici es una opinió  negativa preconcebuda, cap algú o quelcom. I històricament, entre les Religions –malauradament- casi sempre el prejudici ha esdevingut per manca de coneixement mutu. Quan els diferents pobles i les civilitzacions es varen començar a conèixer, no va ser un procés amable, en tot cas, una col·lisió, un conflicte. Eren costums i cultures molt diferents.
Les diferencies entre pràctiques i formes religioses, eren vistes com a antagonistes. Oblidant que la veritat es només una, com la llum que ens il·lumina. Encara que la fiquem a diferents llanternes, es una. Es llum. Amb la veritat passa el mateix. Veritat només n’hi ha una, encara que el suport (religió, intel·lecte) sigui diferent. Es la mateixa veritat. La mateixa realitat. Si be es cert, que hi hauria que matisar que la veritat religiosa es relativa, no absoluta.
Avui dia, podem obtenir informació -si tenim els mitjans- de qualsevol fet físic o intel·lectual, ja sigui present o passat (fins i tot, també fets futurs). Tenim accés a tot el saber humà, per tant, també a les cultures i a les religions. Podem assabentar-nos de qualsevol creença o ritual i de trobar el seu sentit, però mai –fins ara- havia estat així. I el desconeixement o el fanatisme, va ser causa de molt patiment als homes.
Només un detall: en el món musulmà –encara- es creu que el seu Profeta, va prohibir el consum de carn de porc, per motius religiosos (perquè era un animal “impur”), quan el motiu d’aquesta prohibició era profilàctic: la majoria de porcs tenien triquinosi. O be el concepte de “Guerra Santa”, que el Profeta havia prescrit. Mai va dir que fos “preventiva” o activa, sinó defensiva (de tota manera, una Autoritat religiosa molt important, la va abolir al segle XIX). Avui dia no te sentit.  Aquests exemples, no son mes que la punta del iceberg del gran malentès que hi hagut entre el Missatge  genuí i les pràctiques religioses. El motiu sempre ha estat una alteració de la veritable doctrina, per part dels homes, ja sigui per desconeixement, afany de poder, supèrbia o interès.
La intolerància religiosa, com dic, ha estat motiu de gran patiment. I ho és encara. El fet de que els que vivim a aquesta part del món, puguem practicar o viure qualsevol creença i/o pensament, no ens fa oblidar –perquè ho sentim a diari, als mitjans de comunicació- que a nombrosos països –sobretot als confessionals-, la gent que no combrega amb els postulats oficials, visqui el seu dia a dia, rodejada de intolerància i opressió.
Per altra banda, tot i que vivim (els que hi vivim) a indrets on no hi ha intolerància, també la patim, en un grau o altre. Penseu en el atemptats de caire islàmic dels darrers anys a Espanya i a tota Europa. Es cert, que no podem obviar l’existència de causes sociopolítiques (Karen Amstrong, experta en religions i Premi Princesa Astúries 2017 de Ciències Socials, nega que hi hagi guerres religioses).
La meva conclusió es que, si ningú es pot considerar indemne de la intolerància religiosa, perquè ens afecta a tots i ja que, de forma aclaparadorament majoritària, és produïda pel prejudici, el millor camí per superar aquesta intolerància es esforçar-se en conèixer les grans Tradicions Religioses, a fi de entendre-les i relacionar-nos-hi sense prejudici.

  
Publicat al Diari Menorca. 16.11.17

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada