Aquest es el blog de Climent Sabater

Aqui es on vull depositar el que vaig escrivint o he escrit al llarg del temps. El contingut dels meus escrits, es divers, pero habitualment tenen caire reivindicatiu o social



Fixau-vos que la data de publicacio, normalment, no coincideix amb la data en que es va escriure.



A MIS AMIGOS CASTELLANOPARLANTES:

Os pido un poco de paciencia, hasta que tenga
tiempo de traducir los escritos.



dilluns, 15 de juny del 2020

IRAN 2019



Fa un parell de mesos, vaig anar a Irán, l’antiga Persia, un viatge inoblidable, organitzat per una empresa de Barcelona i amb la participació activa de Patricia Almárcegui, escriptora i viatgera, resident a Ciutadella i experta en Orient mitjà. Érem un grup de 12 persones, procedents majoritàriament de Menorca i Catalunya. En principi, era un viatge turístic, molt ben planejat (teníem un guia excel·lent), vàrem creuar casi tot aquest enorme país, baixant de Tabriz (al nord), on ens va deixar l’avió procedent de Barcelona, fins el sud, a Shiraz, la ciutat de les roses i de Hafez, el mes popular poeta iranià, passant per Zanjan, Hamadan o Isfahan. Com deia abans, era un viatge turístic i cultural, però els meus motius, eren diferents: visitar, trepitjar, la terra on va néixer la meva religió. La Fe Bahá´i. Però jo no estava en perill, com els meus perseguits companys bahá´is iranians. Jo anava allà com un turista espanyol.
Vaig aconseguir visitar el lloc, a la part mes cèntrica de Shiraz, on vivia la persona que va anunciar, a mitjans segle XIX, el començament d’una nova religió que rompia les cadenes corruptes d’un sistema religiós caduc: el Islam Shiita. Però allà no hi ha una casa. La van enderrocar uns anys desprès de la revolució islàmica de Jomeini de 1979 i van construir una Mezquita per sobre del solar. Curiosament, li diuen la “Casa del promès”. Era un intent de no deixar rastre d’aquelles ànsies de canvi. (però el que no saben  es que tenim els plànols de la casa. Un dia, potser, es reconstruirà).
Quan li explicava un poc tot açò al guia, que me va ajudar a trobar el lloc, va exclamar:
-          Ah! Aquí vivia El Bab?
Vaig quedar sorprès i a la vegada satisfet de la seva pregunta. Ell no es va mostrar gens esquiu amb les meves explicacions i donava entenent que la situació es la que és. I amb aquesta qüestió, no necessitàvem paraules. Jo se i se que ell sap que ho se, que ells viuen a una dictadura religiosa. Que mantén al poder a un petit grup de clergues, amb ma de ferro. I, naturalment, tot som homes, vells, però no hi ha cap dona.
Però, contactant amb la gent local, et dones compte de que no tenen res a veure amb el sistema que detenta el poder. Son gent amable, simpàtica i molt hospitalària (ho dic per experiència, vaig experimentar directament aquestes virtuts), tot i que pateixen un sistema social i econòmic patètic, ells es mostren animats, alegres i amants del seu país (la majoria de turistes que trobaven, a les nostres visites, eren Iranians). Sobretot, al mausoleu de Hafez, on hi ha sempre una processió de gent, no només de Shiraz, (on va viure tota la vida, el insigne poeta), si no de tot el país. I de l’estranger.
I estic segur, que aquesta gent, no pot estar d’acord amb l’enèsim intent d’ofegar la comunitat bahá´i. Ara, desprès de 40 anys de persecució a la que es la minoria religiosa mes nombrosa, es treuen de la mànega que, per accedir al nou document de Identitat oficial, establert a tot el país,  hi ha que indicar la religió que professes. Però no accepten a la bahá´i, per tant, o dius una mentida, indicant que es cristià, musulmà, zoroastriá  o jueu, o no tens el nou carnet, necessari per qualsevol tràmit oficial, per senzill que sigui (demanar un préstec, cobrar un xec o comprar una propietat). I açò afecta a centenars de mils de ciutadans, de tot Irán,  que son bahá´is i que no negaran la seva religió.
Apart, es mantén sempre la situació de persecució, pels motius mes ridículs -per no tenir que acceptar que son motius religiosos- quan  arresten,  acomiaden del lloc de feina, clausuren negocis o rebutgen als joves del sistema universitari. Es que volen poder dir a les sessions de Nacions Unides, que tots el seus ciutadans, son iguals davant la llei.
Mentre jo era al Irán, els meus companys bahá´is, estaven patint la confiscació de propietats (com ho van fer amb la casa del Bab i moltes pertinències de bahá´is)i altres tipus d’opressió. I campanyes difamatòries en premsa.
Es el que denuncia la nota de premsa publicada el passat dia 27 de gener, per l’oficina d’afers públics de la Comunitat Bahá´i de Espanya, entre altres coses. I aporta el testimoni del representant de la Comunitat Internacional Bahá´i a Ginebra. He passat copia al director del Diari Menorca.

                                                           Publicat al Diari Menorca, 11.02.2020

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada