Aquest es el blog de Climent Sabater

Aqui es on vull depositar el que vaig escrivint o he escrit al llarg del temps. El contingut dels meus escrits, es divers, pero habitualment tenen caire reivindicatiu o social



Fixau-vos que la data de publicacio, normalment, no coincideix amb la data en que es va escriure.



A MIS AMIGOS CASTELLANOPARLANTES:

Os pido un poco de paciencia, hasta que tenga
tiempo de traducir los escritos.



dilluns, 26 de juny del 2017

RELIGIO=TABU

Cicle: Parlem de Religio.

Erròniament, considerem TABU a aquell assumpte del que “millor no parlar”, quan –en realitat- aquesta paraula es el origen del delicte o transgressió a la llei o normes socials. En qualsevol cas,  xerrar de religió es un tema tabú si vols ser considerat “modern o avançat”. Perdoneu idò, que sigui antic i defensor de causes perdudes (encara que penso que, si algú defensa una causa, ja no esta tant “perduda”). No fa molt, va ser noticia KAREN AMSTRONG, experta en religions comparades,  perquè li varen concedir el Premi Princesa de Astúries de Ciències Socials. Me va be aquesta noticia, per trobar arguments a favor del meu. Aquesta dona afirma que les religions (en majúscula)no fan mes que be. No es decanta per cap en concret, però afirma que es innegable que en el fons de totes les religions es pot trobar la compassió (que segons ella, vol dir sentir el que sent l’altra) sense la qual la supervivència de la humanitat, no la veu  viable. I, fins i tot, que la moderna cultura laica occidental, pot resultar greument perjudicada, si prescindeix de aquella saviesa –la religiosa- que és mes antiga que ella mateixa. “Una educació purament racional no es suficient”. Per altra banda, també diu que “La religió que declari la guerra a la raó, patirà la derrota de la Fe que proclama”. I arriba a la conclusió de que un encontre educat i amable entre la raó d’Occident i la compassió de les religions no perjudicaria a cap de les parts. L’actitud combativa tindria que fer lloc al diàleg i al enteniment. Personalment, coincideixo amb aquesta dona, en que es necessari un equilibri entre la ciència i la religió per  tot arreu. Xerrant de manera general, a Occident nomes donem culte a la ciència i, com a conseqüència, som mes materialistes i, a Orient, donen tota la importància a la Religió, de manera que son mes fanàtics. Tota religió que descuida la ciència, es només tradició i açò no és primordial. Precisament, la ciència, l’educació i la civilització son necessitats molt grans per una vida plenament religiosa. Aquesta dona, fa moltes reflexions entorn del mateix tema de les religions i comenta que la gent que sent odi cap a la religió (i assegura que l’odi es una patologia), és perquè ha tingut una experiència personal negativa amb alguna religió –com a ella mateixa li va passar- Jo ficaria aquí una altre reflexió: Conec a molta gent que ha tingut una experiència negativa amb la religió i, com a conseqüència, se han declarat agnòstics o ateus, però, a la vegada,  defensen i viuen elevats valors humans i/o socials. I me demano, on han aprés aquests valors? No serà de aquella religió que havien professat? Amstrong nega rotundament l’existència de guerres religioses. Ella defensa que darrera aquestes suposades guerres de religió, sempre hi ha motius o ambicions polítiques. També afirma que una persona religiosa, no es necessàriament algú que representa o forma part de una institució. La religió es una tema molt personal. I, per alguns, es una forma de vida. Sembla adient mencionar també aquí, al filòsof de la religió, Eugenio Trias (1942-2013). El pensador religiós de parla hispana, mes important que hem tingut al darrer segle. Un barceloní prolífic, que va donar molts arguments al diàleg interreligiós.  Al primer número de la revista digital DIALOGALes (dialogales.org) hi ha una ressenya (Arash Arjomandi), sobre aquest pensador: “El proyecto filosófico de Trías implica la adopción de una perspectiva ecuménica, sin privilegiar a ninguna religión por encima de las demás en términos de la validez de sus pretensiones de verdad. Las considera a todas imprescindibles; fragmentarias pero necesarias”:
Toda religión es fragmentaria. No existe ninguna “religión verdadera”. Pero las grandes religiones históricas y contemporáneas son, todas ellas, verdaderas religiones. [...] 
“Pero para Trías cultura y culto son indisolubles. Más allá de otros elementos como el idiomático, el factor que determina la diferenciación de una cultura o cosmovisión y, por tanto, nacionalidad con respecto de otras reside en el elemento cultual, concibiendo el culto, con Hegel, como la dimensión nuclear de toda religión (…)”“El pluralismo religioso lo ve, entonces, decisivo para las posibilidades de éxito que pueda tener la postulación de un horizonte de utopía crítica –realista, por tanto– de un mundo donde la diferencia encuentre orden y sustento. El ecumenismo lo entiende como un elemento necesario para pensar una civilización mundial que halle su fundamento en el carácter globalizante y unitario de la ciencia y la técnica, pero que evite la uniformidad en virtud de la convivencia de las diversidades culturales policéntricas, cuyos ejes los concibe siempre de naturaleza cultual. La racionalidad, de este modo, aportaría el orden y la unidad, y las diferencias religiosas y simbólicas imprimirían la variedad”
Efectivament, Trías, a la seva obra principal de la filosofia de la religió,  LA EDAD DEL ESPIRITU, desprès de reflexionar àmpliament sobre el fet religiós, arriba a la conclusió de que CULTURA ve de CULTE i, per tant, la cultura ve de la Religió (i no te res de Tabú).
A propers articles, comentaré altres conceptes relatius a la Religió.

Publicat al Diari Menorca. 26-06-2017



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada