Fa un parell de
setmanes, alguns col·laboradors habituals de Es Diari, varen coincidir –sense convenir-ho
prèviament- en el mateix tema: que vivim en un mon injust i, a Menorca, també.
Un xerrava de les
causes del increment del consum de drogues a Menorca, un altre de que són molt
curts de mires els que comanden, un altre dels perills de “morir d’èxit” si
nomes promocionem al turisme com a sustent econòmic.
Però hi ha un
detall comú entre tots ells: la seva consideració de situació injusta, no es el
mateix que il·legal. Es dir, no es punible per el nostre sistema judicial, al que
anomenem de forma abstracta (la) JUSTICIA, no. Ells no denuncien uns fets que
van contra la llei, però xerren de injustícia.
¿De que estan
xerrant idò?
Jo penso que de un
concepte mes ampli que la forma seglar de justícia. Xerren de justícia social.
Justament, aquets
dies, he pogut estudiar un poc les teories de justícia social de John Rawls
(1921-2002) qui diu coses com “La
justícia es la primera virtut de les institucions socials, com la veritat ho es
dels sistemes de pensament”. “Una teoria, per molt atractiva, eloqüent i
concisa que sigui, te que ser rebutjada o revisada si no es vertadera.
Igualment, encara que les lleis i institucions siguin ordenades i eficients: si
son injustes han de ser reformades o abolides”. “Sent les primeres virtuts de
l’activitat humana, la veritat i la justícia no poden estar subjectes a
transaccions”. Son pensaments i arguments continguts al seu llibre TEORIA
DE LA JUSTICIA, amb el qual es molt reconegut dintre del mon del pensament.
Rawls, desenvolupa
un enginyós argument que li anomena el VEL DE LA IGNORANCIA, per mitja del
qual, planteja una suposició: si les persones fóssim ignorants de la nostra
situació personal, a nivell econòmic i social, de procedència i altres,
prèviament al moment en el que –entre tots- promulguéssim les lleis i normes de
convivència, aquestes serien justes i equilibrades, ja que ningú sabria si a la
seva vida tindrà mes o manco oportunitats i, pensant de forma egoista, faríem
lleis i normes socials justes (perquè no sabríem que ens tocarà viure: si serem
rics o pobres o si tindrem mes o manco oportunitats a la vida). D’aquesta manera,
podríem evitar que els homes nascuts en posicions socials diferents tinguin
diferents expectatives de vida, determinades, en part, tant pel sistema polític
com per les circumstancies econòmiques i socials. També podríem evitar que les
institucions de una societat afavoreixin certes posicions inicials enfront
d’altres. Son desigualtats especialment profundes. No son només omnipresents,
sinó que afecten als homes i a les seves oportunitats inicials de la vida i, en
tot i açò, no poden ser justificades apel·lant a nocions de mèrit o desmèrit,
també explica Rawls.
Aquest darrer es un
punt molt important. La majoria de grups socials defensen les seves posicions o
status quo, a partir de una (suposada) legítima pertinència (a vegades per
naixement) a determinat nivell social. I moltes vegades aquesta pertinència no
es un mèrit propi. Com tampoc es un desmèrit, formar part de grups socials
desfavorits; en tot cas, es injust.
Exemples com
aquesta teoria, donen la raó a afirmacions com la de Jose Múgica (ex-president
de Uruguay), quan està xerrant de que es possible posar a l’abast de tota la
humanitat els mitjans necessaris per sobreviure tothom: “Tenemos los conocimientos, tenemos los
medios. Sólo nos falta la dirección”.
Si, a més, entenem a
la justícia en general, com sinònim de imparcialitat, també hi ha que evitar
els dos extrems (tan habituals avui dia a l’era de la informació): Ni empassar-nos
tot el que diuen aquells que saben mes que noltros, ni rebutjar tot el que va
en contra de les nostres conviccions i/o idees. Es imprescindible investigar
imparcialment, per descobrir la veritat.
En un futur proper, tindrem molts problemes. I
no serà menor el tema de l’ocupació. No
hi haurà feina per tothom. Ja ha quedat demostrat, de forma irrefutable, aquest
extrem. Aplicar la justícia social per resoldre les greus dificultats que, com
a espècie, tindrem, potser una bona sortida. Clar que la justícia és intrínseca
a la igualtat y va agermanada amb la llibertat. I, personalment, crec que, a
més, hi ha que afegir valors com la solidaritat, la cooperació, l’empatia i la sinceritat auto imposades.
En manco de una
generació, estic convençut, vindran
molts de canvis i molts de problemes ara desconeguts i, aparentment,
irresolubles. Però el meu net, de 12 anys, me va donar una lliçó de esperança i
optimisme l’altra dia,
quan li vaig suggerir escriure sobre on i com es veia ell d’aquí a 20 anys. Va
escriure: “Ja tindré 32 anys, estaré casat i amb dos fills. Serè militar a l’atur,
perquè les guerres s’hauran acabat”.
Publicat al Diari Menorca. 06.04.17
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada