Potser sembli
estrany el títol d’aquest escrit, però fa anys que existeix aquesta
denominació. Se anomenen prejoves, als fillets que estan en la franja d’edat de
entre 11 i 15 anys. Son aquells jovenets que son ja un poc grossets per ser
considerats fillets, però que encara no son uns joves. Evidentment, no es cap
consideració oficial, ni tan sols popular, però hi ha una organització
(Institut Ruhí, de Colòmbia) que fa mes de 30 anys que es preocupa de l’atenció
específica i concreta dels prejoves, perquè considera cabdal la
formació d’aquests adolescents, ja que estan en una època determinant en el seu
desenvolupament personal.
Aquest centre
formatiu www.ruhi.org, (que va de la ma amb
FUNDAEC www.fundaec.org
-organització que darrerament ha obtingut un important reconeixement a la seva
tasca educativa- tots dos de inspiració
bahá´i) havia constatat una mancança en l’educació
moral i formativa en aquest grup social -tot i que son el futur de les nostres comunitats- i
que la dèria consumista i individualista imperant, malmet les capacitats i
energia pròpia dels joves d’aquesta edat. Que es confon la seva inexperiència amb l’incapacitat, que la seva
maduresa incipient es ridiculitzada, que la seva potent energia és dissipada
amb distraccions. Com a conseqüència, la situació converteix aquests fillets en
uns joves i –posteriorment- adults, que tan sols pensen en el seu benestar
personal –de forma absolutament hedonista-, en satisfer plaers i en consumir. I
aquesta gent del Institut Ruhí va pensar que hi havia que fer alguna cosa.
La seva tasca va començar al seu país originari
amb resultats molt satisfactoris, tant, que el model es va exportar. He vist
aquest model en acció, al poble de Málaga on viu la meva filla i puc donar fe
dels bons resultats d’aquesta feina. Es emocionant veure com un fillet de 14
anys, parla amb tanta personalitat com un adult (dirigint-se públicament), sense
perdre la seva identitat i mantenint
tota l’energia pròpia de la seva edat. Més, quan has conegut aquest mateix fillet
un parell d’anys abans –en que començava aquest programa de prejoves- i no era
mes que una font de batais i crits, un punyat de nirvis, i que només feia
tonteries (pròpies –segons es diu- d’aquestes edats). El secret d’aquest
comportament es l’aplicació de un programa que fomenta un doble propòsit
moral: la transformació del individu i
de les estructures socials. De manera que el prejove es converteix en un membre
ètic d’aquell entorn que vol transformar, en un autèntic agent de canvi social
que, poc a poc, implica als que te al seu voltant (família, amics...). Es
promouen activitats que cerquen alliberar els poders intel·lectuals i
espirituals dels adolescents, dirigint-los cap al servei a la comunitat i mostrant
que ells son capaços. Resumint, aquest
doble propòsit consisteixen en una transformació personal i, alhora,
col·lectiva.
Efectivament, els
joves d’aquesta edat estan formant la seva personalitat i son com a esponges
que absorbeixen tot el que els envolta i, per tant, molt sensibles a tota mena
d’influències. Es una època en que dubten de casi tot, es senten foragitats, temorosos i els manca confiança.
El programa del Institut Ruhí conte uns materials comuns i unes activitats
adaptades a cada localització, que pretenen omplir les ànsies pròpies dels prejoves,
amb alternatives a les ofertes consumistes i individualistes de la nostra
societat. Fan activitats reals de servei comunitari (visita a gent gran, neteja
de platges i parcs, tenen cura d’animals, etc.). Amb aquestes activitats, ja no
albiren de lluny la seva pertinència al grup. El seu sistema es basa en l’aprenentatge
permanent –fins i tot del errors- per mitjà de uns materials experimentats
durant anys, que estudien amb un animador (normalment un jove). Cada apartat del
programa te un ensenyament central i es treballa de valent a les trobades
setmanals. Per exemple, un toca el tema de que l’esforç es una virtut
important, que atreu confirmacions i satisfaccions. En un altre, es mostra a
mantenir l’esperança, tot i que ens toqui viure situacions molts difícils i com
discernir un comportament ètic. En tot cas, tots els materials pretenen fer-los
pensar. Per tal que desenvolupin la seva capacitat latent. Com deia, el
programa inclou activitats complementaries (moltes vegades a l’exterior)que
procuren posar en pràctica els conceptes apresos, però també fan esport i
altres activitats de convivència i foment de l’amistat. Per cert, el paper de
l’animador és precisament la de un vertader amic, un amic gran, que els fa
costat si tenen dificultats (encara que sigui ajudar-los a fer els deures)
Es una iniciativa
molt valuosa, que pretén donar importància a un grup social, moltes vegades mal
tractat, massa vegades desprestigiat (considerats casi com a dendelets –fins i
tot-), que vol aprofitar la tremenda energia que tenen per beneficiar a la
col·lectivitat i que, finalment, es un antídot contra l’individualisme regnant
a la nostra societat. Però el mes important, es que els mostra a viure lliures
del materialisme, a descobrir el poder del pensament i a comprovar que, per
damunt de tot, son éssers nobles.
Publicat al Diari Menorca. 17.05.2017
Publicat al Diari Menorca. 17.05.2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada